Przyszłość zaczyna się w McDonald’s
Czy stawianie na różnorodność, jako element strategii funkcjonowania, to klucz do sukcesu?
Tomasz Rogacz, McDonald’s Polska: Jak najbardziej. Różnorodność w McDonald’s jest faktem. W całej Polsce mamy już ponad 500 restauracji. Wśród 31 tysięcy pracowników McDonald’s są młodzi ludzie, którzy przychodzą do nas do pracy w wakacje, ale także osoby dojrzałe, wieńczące swoją drogę zawodową. Wiek to tylko jeden z aspektów różnorodności. Prawie 12 proc. naszych pracowników to cudzoziemcy. Pracują u nas przedstawiciele 26 narodowości. Poza tym, ponad 7 proc. pracowników to osoby z niepełnosprawnościami. Nasi pracownicy pełnią różne role życiowe, mają różne doświadczenia.
Współpraca z tak różnorodną grupą wymaga spójnej i konsekwentnie realizowanej strategii. Jesteśmy dumni, że coraz więc osób ufa McDonald’s i chce z nami wiązać swoją przyszłość. Chcemy, aby każdy mógł u nas być sobą. Dbamy o komfort i bezpieczeństwo emocjonalne oraz o równe możliwości rozwoju – niezależnie od płci, wieku, miejsca pochodzenia czy pełnionej roli społecznej. To wszystko jest wyjątkowo ważne dla nas, ale też dla młodego pokolenia, które wchodzi na rynek pracy.
Jako członek kierownictwa McDonald’s w naszym kraju ma Pan niewątpliwą okazję obserwować pierwsze kroki młodych ludzi na rynku pracy. Jakie możemy wyciągnąć z tego wnioski?
Co jesteście w stanie zaoferować młodemu pokoleniu pracowników?
Przede wszystkim dbamy o możliwości rozwoju. Pracownicy mają klarowną ścieżkę awansu. Około 95 proc. kierowników naszych restauracji to osoby awansujące z niższych stanowisk. Wspieramy pracowników na tej ścieżce, oferując szereg szkoleń, m.in. w ramach Rozwoju Przywództwa, Zarządzania Gościnnością czy obsługi gości. Mamy także wdrożone działania skierowane stricte do młodych pracowników.
W 2018 wspólnie z SWPS przeprowadziliśmy badanie „Oczekiwania rynku a umiejętności pracownika – kompetencje rozwijane w pierwszej pracy”. Sprawdziliśmy, jakie kompetencje u młodych ludzi są pożądane przez pracodawców z różnych branż. Badanie pokazało, że pracownicy McDonald’s mają lepiej rozwinięte 5 najbardziej pożądanych kompetencji: wytrwałość, docenianie pracowników, pokojowe rozwiązywanie konfliktów, wykonywanie poleceń zgodnie z instrukcjami i kultura osobista. Już kilka lat temu wprowadziliśmy globalny program Szansa dla młodzieży, który aktywizuje zawodowo młodych ludzi ze środowisk wykluczonych. W ramach tej inicjatywy realizujemy studia dualne z Akademią Leona Koźmińskiego. Z tej szansy skorzystało już ponad 100 utalentowanych managerów restauracji McDonald’s.
Czy stawianie na różnorodność w zatrudnieniu w to klucz do sukcesu sieci McDonald's? Rozmowa z Tomaszem Rogaczem: